Wizytówki firmowe – czy nadal są potrzebne?

Każdy z nas przynajmniej raz w życiu otrzymał od kogoś wizytówkę. Dzięki niej potencjalny klient lub kontrahent będzie miał dostęp do danych firmy, a w razie potrzeby będzie miał możliwość podjęcia kontaktu. Dowiedz się, jak zaprojektować odpowiednią szatę graficzną wizytówki i jakie informacje powinny się na niej znaleźć.

Wizytówki – dlaczego warto z nich korzystać?

Wizytówki firmowe przydają się najbardziej wtedy, kiedy chcemy wręczyć komuś dane kontaktowe do siebie lub kiedy ktoś o nie poprosi. Pisanie na szybko numeru telefonu na pogniecionej karteczce znalezionej w torebce lub kieszeni, nie jest szczególnie eleganckie, a odesłanie potencjalnego klienta po dane na stronę internetową jest niezbyt grzeczne i generuje ryzyko, że to strona konkurencji przyciągnie większą uwagę. Korzystanie z wizytówek świadczy również o podejściu do obowiązków i stopniu przygotowania na każdą ewentualność. Również sytuacja, w której ktoś wręcza wizytówkę, wymaga często odwzajemnienia tego gestu. W niektórych krajach kultura nakazuje wymianę wizytówkami np. w Japonii.

Jak powinny wyglądać wizytówki nowoczesne?

Wizytówki nowoczesne to szansa na przyciągnięcie uwagi klienta i oddziaływanie na niego za pomocą różnych zmysłów. Wszakże, im więcej zmysłów lub emocji w kontakcie się wykorzysta i wzbudzi, tym większe są szanse, że marka zostanie zapamiętana. Obecnie wizytówki dają możliwość oddziaływania na zmysły wzroku, dotyku, a nawet zapachu, co jest szczególnie istotne np. w przypadku perfumerii. Wskazane jest, by projekt wizytówki w przynajmniej pewnym stopniu nawiązywał do branży lub działalności firmy. Ciekawą możliwością jest również korzystanie w wizytówkach z technologii NFC lub kodów QR.

Wizytówka – wymiary

Jakie powinny być wymiary wizytówki? W Polsce najbardziej powszechne wymiary wizytówki to 90×50 mm. W Europie jednak częściej spotyka się wymiar 85×55 mm. Wizytówki wymiary będą więc zależały w pierwszej kolejności od tego, czy firma działa wyłącznie na rynku krajowym, czy też zagranicznym. Niezależnie od tego, warto jednak wziąć pod uwagę, że decydując się na drugi podany wymiar, będzie on pasował do różnych wizytowników, czy organizerów, a także przegródek w portfelu. Niewymiarowa, niemieszcząca się w portfelu wizytówka łatwiej zostanie zagubiona lub szybciej wyrzucona. Oczywiście istnieje również możliwość produkcji wizytówek w innych kształtach niż prostokątnych, jednak jest to opcja, z której korzysta raczej niewiele osób. Sprawdzi się jednak w branżach, w których wymaga się kreatywności lub szczególnego przyciągnięcia uwagi potencjalnych klientów.

Projekty wizytówki i wydruk wizytówek

Oprócz wymiarów warto zwrócić szczególną uwagę na projekty wizytówki. Najlepiej sporządzić kilka, a następnie wybrać ten najbardziej odpowiedni. Można to także zlecić firmie profesjonalnie zajmującej się tworzeniem wizytówek od podstaw. Wydruk wizytówek zleca się już raczej w każdym przypadku. O ile na robienie projektu samodzielnie czasami można sobie pozwolić, o tyle profesjonalny wydruk na odpowiednim papierze jest bardzo ważny i trudny do wykonania w domu. Również jakość wydruku musi być stosowna, gdyż rozmazana wizytówka na nic nikomu się nie przyda. Każda wizytówka powinna być przede wszystkim czytelna, estetyczna i przyjemna w odbiorze. Musi łatwo zapadać w pamięć i być wygodna w przechowywaniu. Decydując o tym, jak będzie wyglądała wizytówka, pamiętaj, że jej wygląd może zostać utożsamiony z jakością usług i profesjonalizmem osoby, która ją wręcza.

Jakie dane powinny znaleźć się na wizytówce?

Dane, które znajdą się na wizytówce, zależą przede wszystkim od stanowiska, jakie zajmujemy w firmie. Jeśli jesteśmy właścicielem marki, na wizytówce powinny znaleźć się nazwa firmy, imię i nazwisko, adres i numer telefonu. Niektórzy decydują się również na podanie numeru NIP lub KRS. Takie rozwiązanie będzie korzystne w przypadku budowania relacji pomiędzy dwiema firmami, jednak nie jest konieczne jeśli wizytówka ma pełnić funkcje typowo handlowe. Czasami dobrym pomysłem okazuje się umieszczenie na wizytówce adresu strony internetowej, niewielkiej mapki lub czegoś, co wskazuje na to, czym firma się zajmuje. Zależnie od branży, nierzadko pomocne może się okazać również umieszczenie nazw profili na portalach społecznościowych, jednak należy podchodzić do tego z pewną rezerwą. Takie rozwiązanie doskonale sprawdzi się jeśli świadczymy usługi kosmetyczne, czy handlowe. W bankowości lub w przypadku usług prawniczych niekoniecznie będzie to pożądane. W sytuacji, w której wizytówki potrzebuje pracownik, umieszczamy na niej imię, nazwisko, nazwę firmy, zajmowane stanowisko i dane kontaktowe. Zdecydowanie własną wizytówkę powinna posiadać każda osoba mająca kontakt z klientem, czy reprezentująca firmę na zewnątrz.

Organizer na wizytówki – po co? Dla kogo?

Wizytówek nie przechowujemy luzem w torbie, ani w kieszeni. Żeby je przenosić, należy zaopatrzyć się w organizer na wizytówki. Może przyjąć on formę segregatora na wizytówki, płaskiego pudełka na wizytówki, czy też klasycznego, eleganckiego wizytownika. To, jakie pudełko na wizytówki zostanie wybrane, również świadczy o profesjonalizmie i tym, w jaki sposób będziemy odbierani przez potencjalnych klientów. Segregator na wizytówki może być pomocny w sytuacji, w której często dochodzi do wymian wizytówek. Wtedy w odrębnych kieszonkach umieszczamy wizytówki otrzymane, natomiast w innych swoje. Dzięki temu nigdy nie dojdzie do pomyłki, a w razie potrzeby łatwiej będzie odnaleźć wizytówkę, która akurat w danej chwili będzie potrzebna. Jeśli wizytówki mają charakter wyłącznie handlowy, jako wizytownik dobrze sprawdzi się pojedyncze pudełko lub elegancki pokrowiec. Jeśli pracujemy nie tylko poza miejscem pracy, ale również stacjonarnie np. w biurze, czy gabinecie, należy zaopatrzyć się również w wizytownik na biurko. Może on być wykonany z plastiku, drewna, czy metalu. Ma być przede wszystkim estetyczny i umożliwić klientowi pobranie wizytówki w razie potrzeby.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *